Historie

Van een klein familiebedrijf tot één van de grootste groente- en fruitverwerkende bedrijven in Europa: de geschiedenis van HAK

1925

De familie Hak start in de jaren '20 een handel in groenten en aardappelen in de geïsoleerde Noord-Brabantse streek het Land van Heusden en Altena. Vier zonen en een dochter treden na enkele jaren aan in het bedrijf en gezamenlijk wordt gewerkt aan de groei van de onderneming. De familie opent drie winkels in de streek. De eerste in Giessen en de andere winkels in Dussen en Werkendam. Steeds meer producten worden zelf gemaakt, zoals likeuren, kersen op sap en appelmoes. Kwaliteit staat al vanaf dag 1 hoog in het vaandel. De eerste reclameboodschap van de familie Hak was dan ook: "Wie altijd koopt de beste waeren, zal sich veel zorch en kommer sparen."

1952

In het jaar dat voedselrantsoenering definitief wordt beëindigd, schaft de familie Hak machines aan om op grotere schaal verduurzaamde groenten en vruchten te kunnen produceren. Conservering geschiedt -nog steeds- op basis van de methode uit 1856, uitgevonden door de Franse legerkok François Appert: het verhitten van luchtdichte potten. De Duitse familie Weck gebruikte hier als eerst een glazen pot voor en verbond de naam Weck aan deze methode: het wecken.

De eerste conservenfabriek wordt geopend in Giessen. Het dorp telt op dat moment slechts 900 inwoners. Bij hevige drukte wordt de 'burenhulp' ingeschakeld: inwoners van Giessen en omstreken die op uurbasis helpen bij de productie. De verkoop van de potten loopt voornamelijk via winkels. Maar steeds meer groentezaken nemen -naast de verse groenten- ook HAK conserven op in hun assortiment. Het bedrijf HAK begint te groeien.

1962

De conservenfabriek van HAK is hoofdzaak geworden van de familie en daarom worden de drie winkels die aan de basis van het bedrijf stonden gesloten. De familie breidt de fabriek in Giessen uit en Aart Hak wordt directeur. De nieuwe Gorkumse brug zorgt voor een goede verbinding met de streek en dit luidt een tijd van groei in. Er zijn inmiddels 140 personeelsleden in dienst en er worden 38 verschillende groenten- en fruitsoorten gefabriceerd en verpakt in verschillende formaten pot en blik.

1964

Vanaf dit jaar worden de groenten en vruchten uitsluitend nog verpakt in glas om het onderscheid van HAK in kwaliteit te benadrukken. De bekende HAK- pot wordt ontwikkeld in samenwerking met glasfabriek Van Tuyn in Dongen. Glas is hygiënisch en smaakneutraal en men kan zien wat men koopt. HAK begint echt een merkartikel te worden. In aansluiting op de keuze voor glas luidt de nieuwe reclameboodschap vanaf dat moment: "HAK. Je ziet wat je koopt."

1977

HAK is -mede door diverse overnames- flink gegroeid en viert het 25-jarig bestaan. De productie ligt inmiddels op maar liefst 80 miljoen potten per jaar en het aantal personeelsleden is gegroeid naar 480! De teelt van de groenten begint ook steeds grotere vormen aan te nemen op grote percelen in de Flevopolder.

1986

De capaciteit van de productie in Giessen wordt verder uitgebreid en ook op het gebied van marketing wordt HAK steeds actiever, mede door de opkomende concurrentie in de markt.

In 1986 verschijnt Martine Bijl voor het eerst op de Nederlandse televisie in een reclame van HAK. Vanaf dat moment is zij het gezicht van HAK. Ook de slogan wordt veranderd in de klassieker: "U moet de groenten van HAK hebben."

2005

HAK is inmiddels uitgegroeid tot een van de grootste groente- en fruitverwerkende producenten van Europa. In december 2005 wordt HAK gekocht door een investeringsmaatschappij en gaat verder onder de vlag van Neerlands Glorie. Na een aantal jaren van afname, zorgt deze overname voor een nieuwe periode van groei voor het merk HAK.

2006

HAK is weer helemaal terug en dit is te zien aan de terugkeer van Martine Bijl als het gezicht van HAK in de commercials. Ook het HAK- logo en -etiket worden vernieuwd en krijgen daarmee een hedendaags uiterlijk. De producten van HAK stralen betrouwbaarheid en kwaliteit uit.

2006

HAK is weer helemaal terug en weet de distributie goed uit te breiden in de Belgische markt, zodat steeds meer mensen kunnen genieten van de lekkere HAK producten. Ook het HAK logo en etiket wordt vernieuwd en daarmee een hedendaags uiterlijk gegeven. Zo stralen de potten van HAK betrouwbaarheid en kwaliteit uit. Vanaf 2009 is HAK zelfs marktleider voor vers verwerkte groenten in bokaal in België.

2012

Vanaf begin 2012 introduceert HAK in België het nieuwe 1-2-open deksel. Het HAK deksel geldt inmiddels als een ware revolutie in de verpakkingswereld. Potten die voorzien zijn van het innovatieve deksel zijn twee keer zo makkelijk en zonder veel kracht door iedereen open te draaien. Vanaf nu moet je geen acrobatische toeren meer uithalen, noch je man lastig vallen om een pot appelmoes met weerbarstig deksel te openen. Je hebt hem zo open en hij kan bovendien ook heel eenvoudig weer gesloten worden. Het hoorbare ‘plopje‘ als het deksel opengaat en het vacuüm verbroken wordt, onderstreept de versheid en kwaliteit van de HAK producten.

Het principe van het nieuwe HAK deksel bestaat uit twee delen die afzonderlijk van elkaar bewegen. Daardoor wordt de benodigde kracht gehalveerd. Eerst draai je de ring los. Dan draai je het deksel los, waardoor het vacuüm verbroken wordt.

Het nieuwe deksel werd gefaseerd ingevoerd. Het begon met de appelmoes producten en naar gelang de nieuwe oogsten van het land kwamen, volgden de spinazie, doperwtjes, sperziebonen, de rode kolen en rode bietjes en de peulvruchten zoals witte bonen in tomatensaus .

2014

Ook vandaag biedt HAK nog steeds lekkere en gezonde vers verwerkte groenten in bokaal van de allerbeste kwaliteit. Met de HAK producten maak je zo een lekkere maaltijd uit de keuken van bij ons. Dus laat je inspireren door de recepten op deze site of zet gewoon eens een extra groente erbij op tafel.