Over Hak

Historie

History 1925

1925

De familie Hak start in de jaren '20 een handel in groenten en aardappelen in de geïsoleerde Noord-Brabantse streek het Land van Heusden en Altena. Vier zonen en een dochter treden na enkele jaren aan in het bedrijf en gezamenlijk wordt gewerkt aan de groei van de onderneming. De familie opent drie winkels in de streek. De eerste in Giessen en de andere winkels in Dussen en Werkendam. Steeds meer producten worden zelf gemaakt, zoals likeuren, kersen op sap en appelmoes. Kwaliteit staat al vanaf dag 1 hoog in het vaandel. De eerste reclameboodschap van de familie Hak was dan ook: "Wie altijd koopt de beste waeren, zal sich veel zorch en kommer sparen."

1952

In het jaar dat voedselrantsoenering definitief wordt beëindigd, schaft de familie Hak machines aan om op grotere schaal verduurzaamde groenten en vruchten te kunnen produceren. Conservering geschiedt -nog steeds- op basis van de methode uit 1856, uitgevonden door de Franse legerkok François Appert: het verhitten van luchtdichte potten. De Duitse familie Weck gebruikte hier als eerst een glazen pot voor en verbond de naam Weck aan deze methode: het wecken.

De eerste conservenfabriek wordt geopend in Giessen. Het dorp telt op dat moment slechts 900 inwoners. Bij hevige drukte wordt de 'burenhulp' ingeschakeld: inwoners van Giessen en omstreken die op uurbasis helpen bij de productie. De verkoop van de potten loopt voornamelijk via winkels. Maar steeds meer groentezaken nemen -naast de verse groenten- ook HAK conserven op in hun assortiment. Het bedrijf HAK begint te groeien.

1962

De conservenfabriek van HAK is hoofdzaak geworden van de familie en daarom worden de drie winkels die aan de basis van het bedrijf stonden gesloten. De familie breidt de fabriek in Giessen uit en Aart Hak wordt directeur. De nieuwe Gorkumse brug zorgt voor een goede verbinding met de streek en dit luidt een tijd van groei in. Er zijn inmiddels 140 personeelsleden in dienst en er worden 38 verschillende groenten- en fruitsoorten gefabriceerd en verpakt in verschillende formaten pot en blik.

1964

Vanaf dit jaar worden de groenten en vruchten uitsluitend nog verpakt in glas om het onderscheid van HAK in kwaliteit te benadrukken. De bekende HAK- pot wordt ontwikkeld in samenwerking met glasfabriek Van Tuyn in Dongen. Glas is hygiënisch en smaakneutraal en men kan zien wat men koopt. HAK begint echt een merkartikel te worden. In aansluiting op de keuze voor glas luidt de nieuwe reclameboodschap vanaf dat moment: "HAK. Je ziet wat je koopt.''

1977

HAK is -mede door diverse overnames- flink gegroeid en viert het 25-jarig bestaan. De productie ligt inmiddels op maar liefst 80 miljoen potten per jaar en het aantal personeelsleden is gegroeid naar 480! De teelt van de groenten begint ook steeds grotere vormen aan te nemen op grote percelen in de Flevopolder.

1986

De capaciteit van de productie in Giessen wordt verder uitgebreid en ook op het gebied van marketing wordt HAK steeds actiever, mede door de opkomende concurrentie in de markt.

In 1986 verschijnt Martine Bijl voor het eerst op de Nederlandse televisie in een reclame van HAK. Vanaf dat moment is zij hèt gezicht van HAK. Ook de slogan wordt veranderd in de klassieker: "U moet de groenten van HAK hebben."

2005

HAK is inmiddels uitgegroeid tot één van de grootste groente- en fruitverwerkende producenten van Europa. In december 2005 wordt HAK gekocht door een investeringsmaatschappij en gaat verder onder de vlag van Neerlands Glorie. Na een aantal jaren van afname, zorgt deze overname voor een nieuwe periode van groei voor het merk HAK.

2006

HAK is weer helemaal terug en dit is te zien aan de terugkeer van Martine Bijl als het gezicht van HAK in de commercials. Ook het HAK- logo en -etiket worden vernieuwd en krijgen daarmee een hedendaags uiterlijk. De producten van HAK stralen betrouwbaarheid en kwaliteit uit.

2008

Naast HAK wordt in 2005 ook Jonker Fris gekocht door de investeringsmaatschappij en beide bedrijven worden samengevoegd op de locatie van HAK in Giessen. De productie wordt uitgebreid met Jonker Fris producten in blik. In de daaropvolgende jaren wordt het volume verhoogd door huismerken te gaan produceren.

2013

Eind 2012 wordt een nieuwe strategie opgesteld waardoor er wordt gestopt met productie van huismerken. Vanaf dat moment wordt de focus alleen nog op het HAK-merk en optimalisatie van de kwaliteit van de producten gelegd, zoals vroeger ook bij de familie Hak het geval was. Gestart wordt met een nieuwe mediacampagne zowel op tv, radio, internet als in de bladen. De nieuwe slogan: “Lekker Hollands, met de groenten van HAK”. In de velden met groenten van HAK worden weer borden geplaatst waarop te zien is, dat daar de groenten van HAK geteeld worden. In november 2013 wordt de Woensdag HAKdag gelanceerd waarbij de Hollandse maaltijd in de aandacht geplaatst wordt.

2015

In 2015 start de samenwerking met topchef Herman den Blijker. Herman staat als geen ander voor lekker eten en deelt de oerhollandse uitstraling van het merk HAK. Met de campagne "Bonen Erbij" laten Herman en HAK zien hoe je iedere (doordeweekse) maaltijd nóg lekkerder kunt maken met ‘Bonen erbij’ van HAK.

2018

Het complete HAK-assortiment wordt voorzien van een vernieuwd logo en volledig nieuwe etiketten. Uitgangspunten bij het nieuwe design zijn optimale zichtbaarheid van de groenten in de pot en ‘no-nonsense, terug naar de basis’. Precies de tijdsgeest van nu. Geen onnatuurlijke elementen, alleen natuurlijke kleuren. Voor het etiket is gekozen voor een minimalistisch design met maximale zichtbaarheid en optimale versbeleving van het product,

Naast het volledige re-design van het logo en het etiket dat op de voorkant van de producten prijkt, is ook het etiket op de achterzijde geëvolueerd. Hier zal HAK de consument vanaf heden expliciet voorlichten over de hoeveelheid suikers de producten van nature bevatten. De meeste producten van HAK bevatten helemaal geen toegevoegd suiker (in tegenstelling tot wat wel eens wordt gedacht). Echter, eigenlijk bevatten alle groenten en fruit van nature suiker. Dit wordt vanaf nu op het etiket beter uigelegd.